S každým nádechem máte pocit, že není nic marnějšího, nechutná vám jíst, nespíte, myšlenky se ubírají pouze a jen k ní a jste přesvědčená o tom, že vaše zlomené srdce už nikdy nikdo dohromady nedá? Nejvyšší čas zvednout hlavu, napřímit záda prohnutá tíhou smutku a popojít o kousek dál.

Dá se udělat něco pro to, aby byla porozchodová mizérie co nejkratší? Základním kamenem zahájení procesu hojení a porozchodové rekonvalescence je znovunalezení vlastní vnitřní rovnováhy. Tento proces je u každého člověka jiný, záleží na mnoha faktorech, ale dalo by se to obecně shrnout do několika fází.

*Přijmutí skutečnosti, že vztah je opravdu a nenávratně v tahu

Normální reakcí člověka, který absolvoval bolestivý rozchod a který stále o expartnera stojí, je pokus o resuscitaci vzájemného vztahu. Tohle snažení může až v polovině případů přinést kladný výsledek, ale pokud se snažíte několik měsíců, vězíte stále na stejném bodě a kromě neurčitého pocitu slábnoucí naděje nemáte nic, nechte to plavat. Ona hranice, po kterou ještě má smysl pokoušet se zachraňovat vztah, je velmi tenká a snadno se za ni dostanete, aniž byste si toho všimla, avšak jakmile se jednou ocitnete na druhé straně, šlapete si po důstojnosti a to opravdu nestojí za to. Lepší je smířit se s tím, že se v čase zpátky opravdu nevrátíte a že do téhle řeky už podruhé nevstoupíte.

*Konec idealizování

Selektivní paměť je velkou škodnou ve vodách čerstvě opuštěných a zraněných expartnerek. Je snadné snažit se uchlácholit vzpomínkami na to, jak vám bylo s bývalou přítelkyní krásně. Chvíli možná vzpomínáte s úsměvem na rtech, ale jen do okamžiku, kdy se postavíte nohama zpátky na zem a s hořkostí si uvědomíte, že jsou tyhle hezké okamžiky rychle se vzdalující minulostí. Nenechte se pohltit lítostí a truchlením po krásných chvilkách, nezapomínejte i na odvrácenou stranu. Pokaždé, když se vzpomínání bude ubírat směrem „achjo, to bylo krásný, miluju její vůni/vášeň pro hudbu/naše milování ve vaně a bez ní už nikdy nebudu šťastná“, pokuste se myslet i na to, co vám ve vztahu nevyhovovalo. Jestliže se vám podaří postavit se k tomu způsobem „už žádné hádky, spory, alkohol, drogy, milenky, lži, přetvářka, papírové kapesníky pod polštářem a přeplněné popelníky“, jste na nejlepší cestě dostat se z toho a dýchat jako svobodný člověk.

*Pochopení příčin rozchodu

Možná jste v tom nevinně, protože vaše polovička si našla někoho jiného, možná jen ochladly city, které k vám cítila, ale možná si rozchod zasloužíte kvůli nějakému vlastnímu škobrtnutí.  V momentu, kdy je jasné, že vztah je definitivně a beznadějně u konce je důležité si uvědomit, co a proč se vlastně stalo.

Pokud se k vám konec vztahu připlížil ze zálohy a podle vás vám bodnul kudlu do zad, je těžké získat si nadhled a říct si, že to takhle bohužel v životě chodí a že to není vaše vina. Je dobré si ale uvědomit, že nevěra ze strany partnerky nedefinuje vás („kdybych bývala byla hezčí, štíhlejší, chytřejší, náruživější, výkonnější, nikdy by mě nepodvedla a tak si za to můžu sama, že si našla lepší“) ale zcela jasně poukazuje na to, jaký je vaše ex bezpáteřní sobecký slaboch. Jestliže byla ve vztahu s vámi nespokojená a omlouvá tím svou nevěru, ne že jí to spolknete i s navijákem. Zaměřte se na to, jaký člověk je schopen druhému lhát, vědomě mu za zády dělat věci, o kterých ví, že by jej zranily, bez váhání překračovat hranice vztahu a vysmát se tak důvěře partnerky. Opravdu takový člověk stojí za to, abyste se kvůli němu trápila?

Druhá strana nevěrnické barikády je dost nešťastné místo pro obhajobu, ale chyby děláme všichni. Byla jste své partnerce nevěrná (ať už jen jednorázově pod vlivem alkoholu nebo víckrát pod vlivem chvilkového zatemnění mysli), zlomila jí tím srdce a až pozdě jste si uvědomila, že ji milujete a chcete ji zpátky (poté, co se s vámi zaslouženě rozešla)? Jestliže vaše pokusy o znvuzavedení partnerské koalice zkrachovaly, nedá se dělat nic jiného než si sypat popel na hlavu a poučit se ze svých chyb. Zkuste přijít na to, kde se poprvé vzala myšlenka na nevěru, co vás k ní vedlo a zkuste se na následky svého chování dívat nejen ze své strany, ale i z pohledu ostatních zúčastněných.

Některé bolestivé rozchody se přihodí bez zjevné příčiny a je těžké dopátrat se okamžiku, kdy to začalo jít se vztahem z kopce. Pokud je to i váš případ a vy nevíte, co se stalo, je nelehké přijmout fakt, že i tohle se v životě bohužel stává. Mohou to mít za vinu různé skutečnosti, od stereotypu, nudy, osobní krize partnerky až po nečekané životní události. Nejdůležitější je najít v sobě alespoň špetku racionalismu a smířit se se stavem věci.

Důvodů pro rozpad vztahu je samozřejmě mnohem, mnohem víc, ale obecně se dá říci, že je opravdu nezbytné dopátrat se zpětně příčin, zkusit si je rozumně vysvětlit a pochopit tak, proč ke všemu došlo. Díky tomu se šrámy na srdci zahojí mnohem rychleji a jizvy časem téměř vyblednou.

*Smíření

Pro záchranu vztahu jste udělala všechno, co se udělat dalo, přemlela jste si ze všech stran okolnosti, které předcházely rozchodu, dokázala jste si získat odstup a dívat se na váš vztah bez přikrášlování a vidíte nejen to hezké, ale i to horší? Gratuluji, máte to téměř za sebou.

Pokud se vám podařilo pochopit, proč váš vztah nefungoval (a skončil tak jak skončil), jste jen krůček od toho, abyste se s tím smířila a dokázala to v sobě uzavřít. Pomůže vám, když se budete mít zase ráda a dopřejete si věci, které vás těší a na které jste neměla ve vztahu čas. Nezáleží na tom, co to je, důležité je, aby vám to do života přinášelo radost. Přijde to nenápadně, snad si toho ze začátku ani nevšimnete, ale budete se cítit mnohem lépe, budete se zase usmívat, bude vám chutnat život a je jen otázkou času, kdy se (už jako vyrovnaný a spokojený člověk, který svůj předchozí vztah vnímá jen jako vzdálenou mlhavou vzpomínku) potkáte s někým, kdo vás zaujme a s kým vám bude hezky.

 

Pro případ, že by se vám předchozí shrnutí zdálo příliš teoretické a zabývající se abstraktními úvahami, můžeme být trochu konkrétnější.

Pokud máte zlomené srdce a pokoušíte se zapomenout na tu, která vám tuhle bolest způsobila, je důležité:

– Přestat pít (případně konzumovat chemické preparáty, které nemáte předepsané od lékaře)

Alkohol vám možná ze začátku pomáhá zapomenout, možná vám pomáhá usnout (což je ale jen iluze- nadměrné pití naopak způsobuje poruchy spánku), ale ve finále vás stejně skolí kocovina. Kromě fyzické hrozí i ta morální, protože je jasné, že opilý člověk má sklony dělat věci, které by za jiných okolností nikdy neudělal.

– Začít chodit mezi lidi

I kdyby to znamenalo, že budete muset čelit společným známým. Je logické, že pokud se trápíte, nemáte náladu na společnost jiných lidí, ale nejhorší věc, kterou můžete udělat, je uzavřít se do sebe a užírat se doma sebelítostí. Takže hlavu vzhůru, pro začátek stačí kino s kolegyněmi.

– Nepokoušet se zapomenout na ex pomocí jiné slečny/slečen

Může to vypadat jako dobrý nápad, obklopit se po rozchodu jinými nezadanými dívkami a hledat v jejich náruči rozptýlení. Možná to dokonce chvilkové rozptýlení skutečně přinese, ale tato iluze se velice rychle vytratí a pokud v sobě máte špetku morálky, bude vám ještě hůř než předtím. Navíc, abychom se na to podívali i ze strany oněch potenciálních utěšovatelek – není to vůči nim fér. Co kdyby se do vás některá zamilovala a vy jí tímhle ublížila? Ne, ne a ne. To je lepší přihlásit se do kurzu vyšívání.

– Zbavit se věcí, které vám bývalou přítelkyni připomínají

Je pravděpodobné, že si od vás už všechen svůj majetek odstěhovala, ale pokud ne, poproste spolehlivé známé, aby jí její věci předali. A jakkoliv otřepaně to může znít, zbavte se i vašich věcí, které s ní máte spojené. Bylo by příliš drastické odnést to do popelnice, jednou se těmi věcmi ráda budete probírat, ale teď je důležité dát všechny fotky, knihy, šperky a další drobnosti do krabice a krabici pohřbít až na samotné dno skříně. Sejde z očí, sejde z mysli.

– Sportovat

Ano, i pro zapřísáhlé nesportovce je dobré začít se po rozchodu hýbat.

Je vědecky dokázáno, že při fyzické námaze tělo produkuje stejné hormony jako při sexu a vy se díky nim budete cítit vyrovnanější a spokojenější. Unavené tělo navíc mnohem ochotněji usne a vy se před spaním nebudete trápit myšlenkami na ex. V neposlední řadě je docela vysoká šance, že při sportu potkáte příjemné lidi. A to je přesně to, co potřebujete.

– Umět si udělat radost

Když jste čerstvě single, nešťastná a zklamaná, není moc pravděpodobné, že by vás někdo překvapoval a staral se o vás. Z toho plyne, že pokud chcete být zase šťastná, musíte se o to postarat sama. Sama sebe znáte nejlíp a nejlíp ze všech lidí víte, co vám přináší potěšení, tak si ho dopřejte plnými doušky. Díky tomu, že se obklopíte věcmi, které vás těší a budete dělat to, co vás baví, se vám zase vrátí úsměv na tvář a svět bude zase krásným místem k bytí. Takže – hlavu vzhůru!