Ana Mendieta
Ana Mendieta

Od 2. října do 4. ledna nám pražská Galerie Rudolfinum ve spolupráci s Hayward Gallery (Londýn) představí obsáhlé dílo kubánsko-americké umělkyně Any Mendiety.

Narodila se roku 1948 na Kubě, po revoluci v roce 1961 byla nucena emigrovat do Spojených států. Proces tohoto nechtěného vykořenění měl zásadní dopad na její tvorbu, ta je v podstatě autobiografická a zaměřená na témata feminismu, násilí, života, smrti, místa a původu. Její práce jsou především zachyceny na fotografiích a videu, jedná se totiž o performance – živé akce prováděné v galeriích i ve volné přírodě, a také o díla land-artová (práce s krajinou, která povětšinou nemá dlouhotrvající charakter).

Spojení vlastní identity, jakožto Kubánky/cizinky, ženy/bohyně, duše a těla, člověka a přírody, od ní vyžadovalo zkušenost s materiály, nejen jako je hlína, tráva, peří, ale také oheň a krev. Nebála se svléknout, svázat a nechat se nafotit v neuctivé pozici (v reakci na brutální znásilnění a vraždu na Iowské univerzitě, kde studovala), ani se v jakémsi rituálním přednesu nechat zastříkat krví čerstvé podřezané slepice.

Její krátkou, zato plodnou tvorbu tvoří krom performancí také malby a sochy, tzv. „earth-body sculptures“ (zemní a tělové sochy) – již zmiňovaný land-art, představující (dnes rychle mizící) kontakt lidské bytosti se zemí. Ten byl paradoxně i příčinou její smrti v roce 1985, kdy po údajné hádce se svým manželem (minimalistickým sochařem Carlem Andre) vypadla z okna svého bytu v čtyřiatřicátém patře.

Pro ty z vás, které oslovuje živelná expandující ženskost, které ovšem nechybí velká dávka intimity, se do Rudolfina rozhodně vyplatí i vycestovat.

Autor: Aneta